ساخت مخازن نفتی

معمولا در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از مخازن جهت ذخیره مواد اولیه و خوراک واحدها، ذخیره مواد واسطه تولید شده در فرآیند، ذخیره فرآورده ها٬ ذخیره مواد برای بارگیری و پخش٬ همسان نمودن کیفیت محصول و معیاری جهت اندازه گیری حجم خوراک و محصول تولید شده استفاده می‌شود.

در این نوع مخازن٬ ناشی از عملیات مختلفی که بر روی محصول اعمال می‌شود، بارهای مختلف استاتیکی و دینامیکی به مخزن وارد می‌شود که به واسطه این شرایط نیرویی مخزن طراحی می‌شود. مهمترین پارامترهایی که در انتخاب نوع مخزن ملاک قرار می گیرند شامل: فراریت یا به عبارت دیگر فشار بخار٬ سمی بودن٬ میزان آتش گیری ماده مورد نظر، فضای موجود جهت نصب مخزن و تحمل فشار خاک زیر مخزن می‌باشد. در مواردی که فشار بخار ماده مورد نظر در حدود 5 تا 50 psi باشد، از مخازن تحت فشار مانند مخازن کروی یا استوانه ای افقی استفاده می گردد. البته در این محدوده فشاری مخازن استوانه ای افقی ترجیح داده می شوند ولی بر حسب شرایط عملیاتی گاهی از مخازن کروی نیز استفاده می گردد.

 

طراحی و ساخت انواع مخازن سقف ثابت و سقف متحرک، مطابق با آخرین ویرایش استاندارد API650 و ساخت انواع آب بندهای مخازن در حالت های SINGLE SEAL و DOUBLE SEAL در این شرکت انجام می گیرد. همچنین این شرکت مخازن تحت فشار Pressure Vessel را نیز طراحی نموده و پس از اتمام مراحل ساخت، مخازن را نصب ، تست و راه اندازی می نماید.

برای ساخت مخازن پالایشگاهی به سه صورت انجام می پذیرد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخازن پالایشگاهی اتمسفریک
  • مخازن پالایشگاهی کروی
  • مخازن پالایشگاهی تحت فشار

مخازن نفتی چیست؟

در زمین شناسی نفت یکی از تخصصهای مهم که توسط زمین شناسان و مهندسین حفاری بسیاری مورد توجه قرار گرفته است، نحوه استخراج نفت از چاه می‌باشد.

در این رابطه ابتدا انرژی طبیعی موجود در مخزن را نسبتا به نوع سنگ ذخیره (ماسه‌ای – کربناتی) مشخص می‌نمایند و سپس نسبت به برداشت کامل از چاه با بکار بردن روشهای پر هزینه و نیز تزریق بخار یا گاز نظر می‌دهند.

 

 

انواع مخزن ذخیره پالایشگاهی و تانکر فلزی

تانکر ذخیره نفت خام چند نوع مختلف وجود دارد. برای دیدن اینکه

کدام نوع مخزن برای یک محصول مناسب تر است ، باید از خواص نوع

ماده ای که می خواهید آن را ذخیره کنید ، توجه کنید. به طور کلی مخازن

ذخیره سازی می توانند به عنوان مخازن ذخیره سازی تحت فشار و مخازن

ذخیره سازی جوی طبقه بندی شوند.مخازن ذخیره سازی تحت فشار

معمولاً برای ذخیره مایعاتی که تبخیر می شوند ، استفاده می شوند.

به همین دلیل مخازن ذخیره جوی آنهایی هستند که برای ذخیره نفت

خام به بهترین وجه مناسب هستند. تانکر فلزی جوی در فشار یا نزدیکی

فشار یافت شده در جو عمل می کنند. مخازن ذخیره سازی اتمسفر

را می توان بیشتر در مخازن ذخیره بالا ، مخازن سقفی ثابت و مخازن

ذخیره سازی سقف شناور شکسته شد. مخازن بالا باز برای ذخیره سازی

آب مناسب تر هستند. دو مورد باقیمانده نیز برای ذخیره نفت خام از جمله

سایر محصولات نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. مخازن ذخیره سازی

سقف ثابت هنگامی استفاده می شود که مقادیر نفت خام به اندازه آن نباشد.

مخازن

طراحی و ساخت انواع مخازن سقف ثابت و سقف متحرک، مطابق با آخرین ویرایش استاندارد API650 و ساخت انواع آب بندهای مخازن در حالت های SINGLE SEAL و DOUBLE SEAL در این شرکت انجام می گیرد. همچنین این شرکت مخازن تحت فشار Pressure Vessel را نیز طراحی نموده و پس از اتمام مراحل ساخت، مخازن را نصب ، تست و راه اندازی می نماید.

مخازن

مخازن ذخیره از کاربردی ترین تجهیزات برای نگه داری مواد ارزشمندی همچون بنزین یا گاز مایع می باشد. در صنایع شیمیایی موادی همچون نفت خام، بنزین و یا گاز طبیعی طی فرایند های مختلفی از نفت خام جداسازی می شود و یا اینکه از آن ها به وجود می آید. برای انتقال مواد خام از ماده های تامین کننده به واحد فرایندی چند راه وجود دارد که با در نظر گرفتن شرایط می توان از تجهیزاتی همچون خطوط انتقال و یا تانکر استفاده کرد. محصولاتی که طی این فرایند تولید می شوند به روش های مختلفی به بازار داخلی و یا خارجی عرضه می شوند. هدف از نگهداری این تولیدات در مخازن ذخیره علل متعددی همچون مهیا کردن امکان انتقال و یا بارگیری در کوتاه ترین زمان ممکن، همسان کردن کیفیت محصولات و اندازه گیری حجم محصولات برای فروش اشاره کرد.

سازنده مخازن نفتی

سازنده مخازن نفتی برای ساخت مخازن پالایشگاهی به سه صورت انجام می پذیرد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مخازن پالایشگاهی اتمسفریک

مخازن پالایشگاهی کروی

مخازن پالایشگاهی تحت فشار

سازنده مخازن نفتی

هدف از ساخت مخازن پالایشگاهی ذخیره سازی در حجم بزرگ و با هدف جابجا کردن و حمل و نقل مایعات می باشد. مخازن ذخیره سازی به طور کلی به دو دسته روباز و دربسته ذخیره می شوند. مواردی همچون گازها، سیالات آتش گیر و مواد شیمیایی خطرناک که از خود گاز های سمی منتشر می کنند در مخازن دربسته نگهداری می شوند. یکی از ساده ترین شکل مخازن ذخیره سازی، مخازن ذخیره سازی روباز هستند که به شکل دیواره های بدون سقف می باشند.

ساخت مخازن نفتی

برای ساخت مخازن پالایشگاهی سازنده مخازن نفتی برای ساخت تجهیزات مخازن ذخیره باید نهایت دقت را داشته باشد. علت آن سر و کار داشتن با تجهیزات نفتی خطرناک و آتش زا می باشد. برای ساخت و نگهداری مخازن ذخیره سازی استاندارد های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که اکثرا به محیط و سیال ذخیره شده بستگی دارد. برای اطلاع جزئیات ساخت مخازن نفتی با زوبینکو در ارتباط باشید.

مخازن استوانه ای

چهار نوع مخزن به شکل استوانه ای با محور مرکزی عمود بر زمین وجود دارد که چنین تانک هایی تقریباً همیشه در بالای سطح زمین به کار می روند. تنه های افقی را می توان هم در زیر و هم در بالای سطح زمین به کار برد. مخازن تحت فشار در بالای زمین قرار دارند و معمولاً به شکل کروی هستند تا حداکثر استحکام را برای تحمل فشارهای داخلی بالا فراهم کنند. مخازن متغیر فضای بخار می توانند کروی یا استوانه ای باشند.

حوضچه ای که از آجر یا بتن ساخته شده است معمولاً در اطراف مخازن با پوششی غیرقابل نفوذ به مواد ذخیره شده ساخته می شود تا از ریزش هایی که می تواند باعث آتش سوزی، آسیب اموال یا آلودگی محیطی شود، جلوگیری کند. ظرفیت حوضچه باید حداقل برابر با بزرگترین مخزن به اضافه ده درصد مجموع ظرفیت های دیگر باشد.

مخازن سقف ثابت

مخازن سقف ثابت در تاسیسات تولیدی که در آن نیاز به ذخیره هیدروکربن با فشار بخار نزدیک به فشار اتمسفر است، رایج است. مخزن سقف ثابت معمولاً از یک پوسته فولادی استوانه ای با سقف گنبدی یا مخروطی شکل تشکیل شده است که به طور دائم به پوسته مخزن ثابت می شود. سقف های چتری نیز رایج هستند. مخازن سقف ثابت برای ذخیره مایعات با نقطه اشتعال بسیار بالا (مانند نفت کوره، آب، قیر و غیره) استفاده می شود. آنها عموماً کاملاً جوش داده می شوند و اکنون به گونه ای طراحی شده اند که مایع و بخار مقاوم باشند، در حالی که مخازن قدیمی با ساختار پرچ شده یا پیچ و مهره ای ضد بخار نیستند.

مخازن سقف ثابت به طور کلی برای جلوگیری از خطر گرفتگی برخی از مواد عایق بندی می شوند، گرمایش از طریق کویل های بخار داخل مخازن. سقف های گنبدی برای مخازن با فشار ذخیره سازی کمی بالاتر از اتمسفر استفاده می شود.

متداول ترین طرح سقف ثابت دارای یک سقف مخروطی کم عمق با یک ستون وسط تک و چارچوب داخلی (یا خارجی) است تا از صفحات سقف پشتیبانی کند. این شامل فشار دادن تیرها و تیرها به شعاع سقف است. سقف های مخروطی به طور کلی از پوسته با استفاده از خرپا یا خرپا پشتیبانی می شوند. برای مخازن سقف مخروطی بزرگ می توان از ستون ها و تیرها برای حمایت از صفحات سقف و تیرچه ها استفاده کرد.

ساخت مخزن پالایشگاهی

در ساخت مخازن پالایشگاهی و در کل برای ساخت مخزن های ذخیره‌سازی. از انواع مختلفی از مصالح استفاده می شود که بر هزینه ساخت مخزن تاثیر گذار خواهند بود. در نوردکار نیز می توانید انواع مختلفی از مخازن ذخیره مانند مخازن استیل و مخازن فرآیندی و همینطور بلندرها، بویلرها و غیره را مشاهده نمایید.

برای ساخت مخازن پالایشگاهی سازنده مخازن نفتی برای ساخت تجهیزات مخازن ذخیره باید نهایت دقت را داشته باشد. علت آن سر و کار داشتن با تجهیزات نفتی خطرناک و آتش زا می باشد. برای ساخت و نگهداری مخازن ذخیره‌سازی استاندارد های مختلفی مورد ستفاده قرار می گیرد که اکثرا به محیط و سیال ذخیره شده بستگی دارد.

 

مخازن نفت و گاز

 

اصطلاحات ساخت مخازن ساخت مخازن

مراحل ساخت مخزن با سقف ثابت

آموزش ساخت مخزن فلزی

شرکت ساخت مخازن

مراحل ساخت مخازن ذخیره

ساخت مخازن پالایشگاهی

طراحی و ساخت مخازن نفتی

بهترین سازنده مخزن نفتی

انواع مخازن نفتی

مخزن کروی نفتی

مخزن کروی گازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *