پوشش سقف سوله با گالوانیزه

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه

پوشش سقف سوله با گالوانیزه

 

برای مشاوره رایگان برای خرید و سفارش ساخت از مشاوران و متخصصان شرکت زوبین کلیک کنید.

یکی دیگر از انواع متریال پوشش سقف سوله که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد ورق گالوانیزه خواهد بود.‌ در واقع ورق های گالوانیزه با توجه به کارایی و کیفیتی که دارند مورد توجه مهندسان قرار گرفته اند. این ورق ها از ورق آهنی تشکیل شده است و روی آن از پوشش فلزی روی استفاده می شود. همچنین این متریال دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند عدم زنگ زدگی و ضد خوردگی می باشد.

جالب است بدانید که ورق های گالوانیزه در بازار به دو شکل فابریک و همین طور رول فرم وجود خواهند داشت.‌ همچنین این ورق ها دارای ویژگی های دیگری هستند که از جمله این ویژگی ‌ها می‌ توان به قیمت مناسب، مقاومت و استحکام در برابر صدمات محیطی مختلف، هزینه نصب مناسب و نصب و اجرای راحت اشاره نمود. علاوه بر تمام این موارد پوشش سقف سوله با استفاده از ورق گالوانیزه باعث می گردد تا سازه زیبایی ظاهری مناسبی داشته باشد. بنابراین در صورتی که قصد ساخت سوله در محیط شهری را دارید می توانید با استفاده از ورق گالوانیزه یک سازه شیک و مقاوم را ایجاد نمایید.

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه 4
پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه 4

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند به دلیل پوشش خاصی که دارند دچار خوردگی نمی شوند. این امر باعث شده است که این ورق ها بسیار محبوب شوند.

از سوی دیگر، این ورق ها از ابتدا تا به امروز تکامل یافته اند.

اجرای پوشش سوله با ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به طور کلی یک فلز پایه آهن ساده با روکش فلزی روی است که در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی مقاوم است. ورق گالوانیزه به دو صورت کلی رولی و پارچه ای در کارخانه تولید می شود. ورق های غلتکی گالوانیزه در عرض و ضخامت های مختلف تولید می شوند.

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه 2
پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه 2

ساخت سقف سوله با ورق گالوانیزه

استفاده از ورق‌های گالوانیزه از دیگر روش‌های ساخت سقف سوله به شمار می‌رود. ساخت سازه‌های فولادی و آهنی همواره با یک چالش بزرگ همراه بوده است و آن خوردگی و زنگ زدگی آهن یا فولاد است. از همین‌رو برای جلوگیری از این مشکل در سازه‌های فولادی از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. امروز ورق‌های گالوانیزه به عنوان یکی از موثرترین پوشش‌ها برای سازه‌های فولادی شناخته می‌شوند. برای ساخت این ورق‌های گالوانیزه ورق فولادی را با فلز روی پوشش داده و به این ترتیب آن را در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم‌ می‌کنند.

ورق‌های گالوانیزه به صورت فابریک و رول فوم در کارخانه‌ها تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. مناسب‌ترین نوع این ورق با توجه به کاربری آن انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است که بدانید ورق‌های گالوانیزه حتی پس از شکسته شدن یا از بین رفتن فلزی که با آن پوشش داده شده‌اند نیز زنگ نخواهند زد. ورق‌های گالوانیزه در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند اما بطور کلی هر جایی که نیاز به کنترل خوردگی آهن و فولاد باشد می‌توان از این ورق استفاده کرد.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه برای سقف سوله ها

ورق‌های گالوانیزه یکی از پرکاربردترین ورق‌ها برای استفاده به عنوان پوشش سقف سوله‌ها می‌باشند. این موضوع به دلیل مزایای بیشماری است که این ورق‌ها دارند. از جمله مزایای ورق گالوانیزه برای سقف سوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی

مقاومت بالا در برابر خوردگی و پوسیدگی

دوام بالای ورق گالوانیزه

طول عمر نسبتا زیاد نسبت به سایر پوشش‌ها

هزینه نگهداری و تعمیر پایین

قیمت مناسب

محافظت بالا در برابر صدمات و آسیب‌های محیطی

معایب

هرچند این ورق‌های سقفی پوششی از روی دارند که باعث جلوگیری از خوردگی می‌شوند؛ اما کاملا نمی‌توانند به یک سقف ضد زنگ تبدیل شوند و می‌توانند پس از گذشت چند سال زنگ بزنند.

ورق گالوانیزه برای سقف سوله؛ بهترین پوشش سقفی

برخی از متریال‌ها از جمله آهن و فولاد جز دسته ی عنصرهایی قرار می‌گیرند که از مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی برخوردار نیستند. به همین دلیل آهن گالوانیزه امروزه به عنوان یکی از موادی شناخته می‌شود که مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد و به وسیله ی آن می‌توان مشکل زنگ زدن آهن و فولاد را برطرف نمود.

ورق گالوانیزه به وسیله ی قرار دادن پوششی از فلز روی بر روی فولاد ساخته می‌شود و با این روش از زنگ زدن آهن جلوگیری می‌کند. همین موضوع ورق گالوانیزه را به بهترین ورق برای پوشش سقف سوله تبدیل می‌کند.

ضخامت ورق سقف سوله

ضخامت ورق سقف سوله به موارد زیر بستگی دارد:

باربری سقف: ضخامت ورق سقف سوله باید به اندازه باربری سقف تعیین شود. برای محاسبه باربری سقف، باید وزن هر متر مربع از سقف را به دست آورید، سپس باضریب ایمنی مشخص شده برای سازه ضرب کنید.

فاصله بین دو تیر: فاصله بین دو تیر نیز تاثیر به‌سزایی در انتخاب ضخامت ورق سقف دارد. برای فاصله بین دو تیر بزرگ‌تر از ۴ متر، ضخامت ورق سقف باید بیشتر باشد.

نوع ورق: نوع ورق نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. برخی از انواع ورق‌ها نسبت به دیگر انواع این محصولات باربری بیشتری دارند، بنابراین باید ضخامت بیشتری داشته باشند.

به طور کلی، برای سقف سوله‌ها از ورق‌هایی با ضخامت ۰.۴ تا ۰.۷ میلی‌متر(Millimetre) استفاده می‌شود. با این حال، برای سقف‌هایی که باربری بیشتری دارند و یا فاصله بین دو تیر آن‌ها بزرگتر است، ضخامت بیشتری انتخاب می‌شود.

پوشش سقف سوله با ورق رنگی گالوانیزه

ورق گالوانیزه رنگی دارای اجرای ورق فلز روی است و یک لایه رنگ کوره ای مقاوم از دو طرف ورق به آن اضافه شده است.

استفاده از این نوع ورق در سوله متداول تر از هر نوع ورق دیگر است. دلیل این کار اختلاف کم قیمت آن نسبت به یک سطح پایین تر (ورق گالوانیزه بدون رنگ) ، اختلاف نسبتا زیاد نسبت به یک سطح بالاتر(ساندویچ پانل) است.

اقلام مورد نیاز جهت پوشش سقف سوله با ورق شیروانی:

آبرو(گاتر) جهت هدایت آب باران و برف

پیچ مخصوص شیروانی (سایز پیچ نسبت به فرمینگ و ارتفاع گام ورق شیروانی تعیین میشود.)

لوازم عایق از قبیل پشم شیشه، پشم سنگ ، فوم و …

لوازم نگهدارنده پوشش عایقی از قبیل توری مرغی ، کارتن پلاست ، توری پلاستیکی و …

تیزه خط الراس فقط برای سقف های دوشیب با خط الراس متصل

در صورت نیاز به زیبا سازی نما فلاشینگ و دامپا برای پوشش کنسول های بیرون آمدگی سقف سوله

چسب پلی اورتان فقط سوسیسی برای پوشش روی محل جوشکاری آب رو و قسمت های هم پوشانی ورق فقط برای موارد شیب کمتر از 10 درصد

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه با مقاومت بالا در برابر فشار و زنگ زدگی، با توجه به قیمت مناسب بسیار محبوب میباشد. نصب این مدل بسیار سریع بوده و امکان عایق بندی نیز وجود دارد.

  • قابل عرضه در ابعاد مختلف
  • گالوانیزه مقاوم در برابر خوردگی
  • نصب سریع و آسان
  • شکل طرح دار برای افزایش مقاومت ورق
  • دارای وزن کم و سبک
  • استفاده از توری و پشم سنگ برای عایق کاری

ضخامت ورق گالوانیزه برای سقف سوله

ضخامت ورق به‌کاررفته در سقف سوله با ورق گالوانیزه به چندین عامل بستگی دارد که عبارت‌اند از:

باربر بودن سقف: ضخامت ورق گالوانیزه برای سقف سوله باتوجه‌به میزان باربری سقف تعیین می‌شود. برای محاسبه میزان باربر بودن سقف ابتدا باید وزن هر مترمربع از سقف را تعیین نموده و در ضریب ایمنی مشخص شده برای سازه ضرب کرد.

فاصله بین دو تیر: یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده ضخامت ورق گالوانیزه برای سقف سوله فاصله بین دو تیر است. اگر فاصله بین دو تیر بیشتر از ۴ متر باشد، ضخامت ورق نیز باید بیشتر باشد و امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

نوع ورق: نوع ورق نیز یکی از عوامل مهم در تعیین ضخامت ورق خواهد بود. بعضی از انواع ورق نسبت به دیگر انواع باربری بیشتری دارند. به همین دلیل باید ضخامت بیشتری هم داشته باشند. طبق یک اصل کلی ضخامت سقف سوله با ورق از جنس گالوانیزه ۰.۴ تا ۰.۷ میلی‌متر است و عواملی که در بالا به آن اشاره شد، بر افزایش ضخامت آن تاثیرگذارند.

وزن ورق گالوانیزه برای سقف سوله

یکی از عوامل مهم در کاربرد سقف سوله با ورق‌های  گالوانیزه وزن ورق است که به مقدار بار سقف بستگی دارد. این وزن شامل وزن ورق، وزن بار فعال و وزن بار زنده می‌شود. منظور از وزن بار فعال، بار برف و باد و منظور از وزن بار زنده، وزن افراد و تجهیزات و ماشین‌آلات درون سوله است. مجموع وزن خالص ورق، وزن بار فعال و وزن بار زنده، وزن کل سقف سوله با ورق گالوانیزه را تشکیل می‌دهد.

شرایط نگهداری سقف سوله با ورق گالوانیزه

برای نگهداری بهینه سقف‌های سوله با ورق گالوانیزه شرایط خاصی لازم است. یکی از این شرایط حساس‌بودن بهpH  بین 6 تا 12 است؛ زیرا می‌تواند موجب خوردگی بیش از حد این نوع پوشش شود. باران‌های اسیدی یا محیط کارخانجاتی که محصولات شیمیایی، قلیایی و… تولید می‌کنند، میزان آسیب به این ورق‌ها را تشدید خواهد کرد. ساییدن این ورق‌ها به‌منظور تمیزکردن نیز موجب ایجاد خراش و خش روی پوشش محافظ شده و احتمال خوردگی و آسیب را بالا می‌برد. همه این عوامل موجب کاهش عمر سقف سوله با ورق گالوانیزه می‌شود.

تفاوت پوشش سقف با ورق گالوانیزه و ساندویچ پانل چیست؟

هر دوی آنها از پوشش‌های پرکاربرد در سقف سوله‌ها می‌باشند و هرکدام مزایای خود را دارند اما پوشش ساندویچ پانل به دلیل عایق صوت، حرارت و رطوبت بودن، نسبت به ورق های گالوانیزه از کیفیت بهتری برخوردار است.

ورق گالوانیزه برای پوشش سقف

در رابطه با ورق گالوانیزه باید گفت که یک ورق آهنی با پوشش فلزی از روی می باشد که می توان از آن در مقابل زنگ زدگی به خوبی محافظت کند. در کارخانه ها برای تولید ورق های گالوانیزه آن‌ ها را به دو صورت رول فرم و فابریک تولید می کنند.

این ورق ها دارای ویژگی های مختلفی هستند که از جمله آنها می‌توان به قیمت کمتر، طول عمر بیشتر، هزینه نگهداری و نصب کمتر، استحکام زیاد در مقابل صدمات محیطی، زمان کمتر برای نصب و اجرا، تعمیر آسان و گالوانیزه بودن آنها اشاره نمود. همچنین ورق های گالوانیزه علاوه بر اینکه برای ورق های فلزی در ساندویچ پنل ها و پوشش سقف سوله ها کاربرد دارند، از آن می توان برای موارد دیگری مثل صنعت اتومبیل، کشاورزی، یخچال، کابینت، حمل و نقل و غیره استفاده نمود.‌

ورق های گالوانیزه علاوه بر استفاده در ساندویچ پنل ها و ورق های فلزی پوشش سقف در سوله ، در موارد بسیاری از جمله صنعت اتومبیل ، کشاورزی ، حمل و نقل ، یخچال و کابینت و … کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *