اجرای پایپینگ صنایع نفتی

اجرای پایپینگ صنایع نفتی

اجرای پایپینگ صنایع نفتی

اجرای پایپینگ صنایع نفتی / لوله کشی صنایع نفت

شیرآلات صنعت نفت و گاز و لوله کشی صنایع گاز یکی از آموزش های مهم در تاسیسات صنایع نفت و گاز است. بخشی از دانش تاسیسات ساختمانی و صنعتی شناخت لوله کشی صنایع نفت است. شیرآلات یکی از اجزای مهم ثابت در صنعت لوله کشی صنایع نفت و پتروشیمی است که شناخت آنها بسیار مهم است.

شرکت زوبینکو (زوبین نصب سپاهان ) آماده ارائه خدمات نصب عایقهای سرد و گرم و سازه های فلزی سبک و سنگین برای شرکتها و پروژه های نفت ، گاز، پالایش و پتروشیمی می باشد.

پایپینگ صنعتی نفت و گاز

تجهیزات صنایع پالایشگاهی ، پایپینگ صنعتی نفت و گاز ، پتروشیمی از قبیل ابزار دقیق ، پایپینگ ، لوله و اتصالات ، شیرآلات ، اتصالات فشار قوی ، کربن استیل و استنلس استیل

کشور ما ایران، خوشبختانه دارنده دریایی از ذخایر نفت و گاز میباشد. این دو ماده جزء کالاهای بسیار استراتژیک در دنیا می باشد که اکثر صنایع پایپینگ صنعتی نفت و گاز وابستگی کامل به وجود نفت و گاز دارند.

ایران نزدیک به روزانه چهار میلیون بشکه نفت خام تولید و به کشور های مختلف دنیا صادر میکند.

یعنی میتوان به اندازه این مقدار نفت خام در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی سرمایه گذاری کرد تا از صادرات نفت خام جلوگیری شود.

با توجه به اینکه مواد اولیه این پایپینگ صنعتی نفت و گاز در کشور ما به صورت خدادادی موجود میباشد لذا سرمایه گذاری در این صنعت بسیار کم ریسک و سود آور میباشد.

شرکت آرون صنعت تمام تلاش خود را جهت تأمین تجهیزات با کیفیت و با عمر مفید طولانی خواهد کرد تا کمک کوچکی به شکوفایی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بنماید.
خطوط لوله مختلفی در سیستم های پایپینگ در صنایع نفت و گاز به کار می روند:

  • خطوط لوله تزریق
  • خطوط لوله جریان
  • خطوط لوله بدنه یا داخلی
  • خطوط لوله بارگیری یا خارجی
  • خطوط لوله انتقال
  • خطوط لوله گردآوری
  • خطوط لوله دسترسی آب
  • خطوط لوله زیردریایی

برای احداث خطوط لوله انتقال سیالات زیر زمینی مانند خطوط فاضلاب، آب آتش نشانی و … نیز باید فاصله تا سطح زمین را بر اساس عوامل زیر تعیین کرد:

وجود راه آهن، جاده یا … بالای لوله های زیرزمینی روی سطح زمین: این عامل باعث می شود که عمق لوله ها افزایش یابد تا به خاطر وزن زیاد وسایل نقلیه، لوله ها آسیب نبینند. این عمق با توجه به شرایط محاسبه می شود ولی می توان گفت که معمولاً برای جاده ها، این عمق، 1200 میلی متر است.

میزان سرما در زمستان: خاک در این موقعیت به عنوان عایق حرارت عمل می کند و باعث جلوگیری از یخ زدگی می شود. مثلاً این فاصله را در جنوب ایران حدود 60 سانتی متر و در تهران 1 متر در نظر می گیرند.

طبق این دو اصل فاصله بین خطوط آب یا فاضلاب که زیر زمین اند باید حداقل 600 میلی متر در نظر گرفته بشود. خطوط فاضلاب اما بهتر است پایین تر و با فاصله 300 میلی متری از خطوط آب نصب گردند تا اگر خطوط فاضلاب نشتی داشتند، از تاثیرات منفی روی خطوط آب جلوگیری شود. در حالت کلی نیز توصیه می شود که فاصله حداقلی 300 میلی متری بین دو خط لوله زیر زمینی رعایت شود.

اجرای پایپینگ صنایع نفتی

این گروه با داشتن تجربه کافی و در اختیار داشتن متخصصان و نیروی اجرایی مربوطه، قادر به اجرای انواع مختلف خطوط لوله Under Ground، Above Geround تا مرحله تست Flashing و در سرویس قرار دادن سیستم لوله کشی می باشد.

  • اجراي سيستم هاي توليد يوتيليتي از قبيل نيتروژن، بخار، هوا، آب و
  • اجراي سيستم هاي Fire Fighting
  • اجراي سيستم هاي تصفيه پساب صنعتي و
  • اجرای پایپینگ خطوط انتقال آب و پساب

انواع لوله‌های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز: لوله‌های فولادی بدون درز (Seamless)، لوله جوشکاری شده (با روش جوشکاری مقاومتی الکتریکی) (ERW)، لوله‌های جوشکاری شده (با روش جوشکاری قوسی زیر پودری طولی) (LSAW)

معرفی اتصالات بکار رفته در پایپینگ

در فرایند پایپینگ برای ایجاد انعطاف‌پذیری در تغییر جهت، توزیع و تغییر ظرفیت جریان؛ از قطعاتی به نام اتصالات یا فیتینگ استفاده می‌شود. اتصالات پایپینگ انواع متنوعی داشته و از هر کدام آنها متناسب با شرایط و اهداف اجرایی مختلف، استفاده می‌شود. مهم‌ترین این اتصالات عبارتند از:

زانویی / Elbow : به منظور تغییر مسیر خط لوله به صورت 45 و 90 درجه استفاده استفاده می‌شود.

کاهنده / Reducer: به منظور ایجاد ارتباط‌ بین لوله‌هایی با سایزهای مختلف استفاده می‌شود.

چهار راهی / Cross: به منظور ایجاد انشعاب جدید و گسترش شبکه استفاده می‌شود.

سه راهی / Tee: به منظور ایجاد انشعاب از خط لوله اصلی از آن استفاده می‌شود.

خم / Bend: به منظور تغییر مسیر خطوط لوله استفاده می‌شود.

برگردان / Return: به منظور برگشت 180 درجه ای خط از آن استفاده می‌شود.

کپ / Cap: به منظور مسدود کردن انتهای لوله استفاده می‌شود.

همچنین سایر اتصالات یا فیتینگ‌های مورد استفاده در پایپینگ عبارتند از:

 

  • اولت / Olet
  • کوپلینگ / Coupling
  • پلاگ / Plug
  • یونیون / Union

لوله کشی صنعتی

به طراحی و اجرای سیستم لوله کشی که براساس قوانین ملی یا بین المللی باشد لوله کشی صنعتی میگویند. معمولا هر کشوری برای اجرای لوله کشی صنعتی خود یک سری قانون و مقرراتی دارد که این قوانین در اجرای لوله کشی صنعتی توسط مهندسان باید رعایت شود. از طرفی دیگر رعایت کردن یک سری استاندارد ها در اجرای لوله کشی صنعتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

از سیستم لوله کشی صنعتی در بیشتر صنایع از جمله صنایع نفت و گاز، صنعت پتروشیمی، صنعت برق، تصفیه خانه و نیروگاه ها استفاده میشود.

سیستم لوله کشی صنعتی چون در بیشتر صنایع حساس کاربرد دارد باید به گونه ای طراحی شود که هیچگونه عیب و خطایی نداشته باشد و بتواند بدون ایراد چندین سال کار کند لذا در طراحی و اجرای لوله کشی صنعتی یک سری اصول باید توسط شرکت مربوطه رعایت شود.

 

اصولی که در لوله کشی صنعتی باید رعایت شود:

  • مرحله طراحی و اجرای لوله کشی صنعتی
  • محاسبات در لوله کشی صنعتی
  • نوع اتصالات لوله کشی صنعتی
  • جنس لوله و اتصالات در لوله کشی صنعتی

اجرای پایپینگ صنایع نفتی

با رعایت کردن این نکات در لوله کشی صنعتی، سیستم اجرا شده میتواند بدون کوچکترین ایراد و خرابی کار کند.

در لوله کشی صنعتی از یک سری لوله های خاص جهت لوله کشی استفاده میکنند. بیشتر لوله هایی که برای لوله کشی صنعتی استفاده میشوند از جنس فولاد، آلومینیوم، پلاستیک، فایبرگلاس، مس و حتی چوب و یا بتن میباشند.

در لوله کشی صنعتی سه روش مختلف برای اتصال لوله ها وجود دارد

  1. اتصالات پیچی
  2. اتصالات فلنجی
  3. مفاصل جوش داده شده

از لوله کشی صنعتی معمولا برای انتقال سیالاتی در دماهای بالا استفاده میکنند مثل انتقال آب داغ و یا بخار آب داغ. به همین دلیل جهت جلوگیری از تغییر دمای سیال درون لوله های صنعتی، این لوله ها باید عایق بندی شوند تا دمای سیال انتقال داده شده حفظ شود. معمولا برای عایق کاری در لوله کشی صنعتی از خاک دیاتومه، پنبه نسوز (آزبست)، سلولار گلاس، مگنزیا ،(85%) فیبر شیشه و یا فوم پلاستیک استفاده میکنند.

نقش عایق در پایپینگ صنعتی:

اکثر سیستم های پایپینگ به منظور انتقال میعانات و سیالات،دارای دمایی بالاتر از دمای محیط مجاور خود می باشند.در پایپینگ خطوط لوله به منظور کاهش میزان هدر رفت گرمای میعانات و سیالات جاری در خطوط لوله به محیط مجاور خود،لوله ها با عایق پوشانده می شوند.

عایق کاری نه تنها گرما را در پایپینگ خطوط لوله حفظ می کند،بلکه از افزایش دمای بیش از حد تجهیزات و تاسیسات نیز جلوگیری بعمل می آورد.بعلاوه عایق کاری خطوط لوله گرم از وارد آمدن جراحات به پرسنل درگیر با خطوط انتقال میعانات و گازهای با دمای بالا جلوگیری به عمل می آورد.

در ارتباط با خطوط لوله حامل میعانات و گازهای سردتر از دمای محیط مجاور استفاده از عایق،مانع عرق کردن لوله ها شده و در نتیجه از تقطیر شدن و خوردگی خطوط لوله ممانعت خواهد شد.

اجرای پایپینگ صنایع نفتی

متریال مناسب عایق در پایپینگ صنعتی:

متریال مناسب عایق به منظور استفاده در خطوط لوله بایستی خصوصیات ذیل را داشته باشد:

*خاصیت عایق کاری بالا

*طول عمر بالا

*عدم تجزیه پذیری

*دارای خاصیت ضد خوردگی

*قابلیت نگهداشتن شکل و حالت و خاصیت عایق کاری پس از خیس خوردن

*سهولت نصب و کاربرد

مراحل انجام طراحی و نصب پایپینگ صنعتی

  • نقشه P& ID
  • نقشه پلات پلان
  • نقشه ایزومتریک

اولین مرحله در طراحی و نصب پایپینگ صنعتی آماده کردن نقشه P& ID میباشد. در این نقشه کلیه تجهیزاتی که در هر بخش قرار است استفاده شود مشخص میشود و ارتباط تمامی تجهیزات باهم، روش های کنترل، فاکتور های دما، فشار،متریال ها قابل مشاهده میباشد.

اجرای پایپینگ صنایع نفتی

نقشه پلان پلات دومین مرحله از طراحی و نصب پایپینگ صنعتی میباشد. این نقشه مکان های مختلف از مکانی که قرار است پایپینگ در آنجا انجام شود را با جزییات مشخص میکند. این نقشه معمولا تجهیزاتی از قبیل اسپیرها، پایپ رک ها، جایگذاری خطوط لوله را مشخص میکند.

نقشه ایزومتریک سومین مرحله از طراحی و نصب پایپینگ صنعتی به شمار میرود. به وسیله این نقشه میتوان حالت های سه بعدی را در روی کاغذ به صورت دو بعد نشان داد و معمولا این نقشه مشخص کننده اطلاعات تکمیلی از جمله انواع سرجوش ها، اسپول بندی و ومتریال مورد نیاز را مشخص میکند.

طراحی و نصب پایپینگ صنعتی نیازمند مهندسان متخصص در این زمینه میباشد و مهندسان باید بتوانند با کمترین مصالح و اتصالات در لوله کشی، کوتاه ترین مسیر ها را برای خطوط لوله انتخاب کنند.

از طرفی دیگر در طراحی و نصب پایپینگ صنعتی استفاده از تجهیزات باکیفیت از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. آندیکا صنعت یک شکرت معتبر در زمینه طراحی و نصب پایپینگ صنعتی میباشد که با تیم متخصص و حرفه ای خود که دارد میتواند طراحی و نصب پایپینگ صنعتی را به بهترین و یا کیفیت ترین نحو ممکن انجام دهد.

اجرای پروژه های پایپینگ صنایع نفتی

اجرای پروژه های پایپینگ صنایع پتروشیمی

اجرای پروژه های پایپینگ صنایع گاز

اجرای پروژه های پایپینگ صنعتی و انبوه سازی

لوله کشی صنعتی پاپینگ

پایپینگ صنعتی فیلتر پایپینگ صنعتی

اتصالات صنعتی پایپینگ

لوله کشی صنعتی piping

پایپینگ نفتی

پایپینگ پتروشیمی

پایپینگ صنایع گازی

اجرای پایپینگ صنایع نفتی

زوبینکو 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *